Pages

Thursday, June 27, 2019

BEKAS KETUA HAKIM SALLEH ABAS WAKILI KELANTAN DALAM SAMAN HAK ORANG ASLI





PETALING JAYA: Bekas ketua hakim negara, Salleh Abas dijangka mewakili kerajaan Kelantan pimpinan PAS dalam satu saman difailkan oleh Putrajaya berhubung pencerobohan terhadap petempatan Orang Asli di Gua Musang, kata sumber.


Sumber memberitahu FMT, Salleh, 89, akan muncul bersama-sama peguam Khoo Guan Huat apabila beberapa permohonan dijadual didengar di hadapan hakim Wan Ahmad Farid Wan Salleh di Mahkamah Tinggi Kota Baru pada 21 Julai depan.


Peguam David Ragumaren, yang mewakili Putrajaya, mengesahkan Salleh hadir di hadapan Wan Ahmad semasa pengurusan kes pada 8 Mei.


Salleh dipecat dari jawatan beliau berikutan penubuhan satu tribunal semasa krisis badan kehakiman pada 1988.


Salleh dipecat dari jawatan beliau berikutan penubuhan satu tribunal semasa krisis badan kehakiman pada 1988.



Beliau bertanding pada pilihan raya umum 1995 bagi Parlimen Pantai di bawah tiket Parti Melayu Semangat 46, yang kini dibubar, tetapi gagal memenangi kerusi tu.



Pada pilihan raya umum 1999, Salleh memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri Jertih dan dilantik sebagai anggota Exco apabila PAS berjaya membentuk kerajaan Terengganu setelah menguasai negeri berkenaan.



Sejak 2004, Salleh menjadi peguam dan kerap muncul di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.



Pada awal Januari, Peguam Negara Tommy Thomas berkata, Putrajaya memfailkan saman berkenaan, yang pertama oleh kerajaan persekutuan, bagi melindungi hak tanah adat Orang Asli.



Sumber :

No comments:

Post a Comment

Segala komen yang tersiar adalah pandangan dan pendapat peribadi dan PahangKu tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruhi berhak untuk menyiar atau tidak komen yang ditulis. Pandangan dan pendapat dari komen yang tersiar tidak juga merupakan pandangan PahangKu ~ Editor