Pages

Tuesday, November 10, 2015

COMEY WEH GEWE PASIR MAS...


Comey weh gewe Pasir Mas...


CEK Mek Molek. Itu frasa masyhur menggambarkan betapa cantiknya wanita Kelantan. Dan di Kelantan, yang paling cantik daripada sekalian yang cantik itu adalah wanita Pasir Mas.

Jangan terus bertanya benar atau tidak gambaran yang diberi tetapi bacalah dahulu ...

Di Pasir Mas, antara kawasan yang terkenal dengan kecantikan wanitanya ialah Kampung Seberang Pasir Mas, Lemal, Tok Uban, Pengkalan Batu, Bunut Susu, Slow Machang dan Kubang Bemban.

Jangan salah faham!

Janganlah dikatakan rencana ini menafikan kecantikan wanita dari kawasan lain, jajahan lain ataupun negeri lain. Namun oleh sebab mahsyurnya Kelantan, juga jajahan Pasir Mas dengan kecantikan wanitanya, dirasakan ada sesuatu yang perlu dihuraikan di sebalik tanggapan itu.

Tokoh budayawan yang juga ahli akademik asal Kelantan, Dr Lim Swee Tin berkata, apa yang diperkatakan mengenai kecantikan wanita Pasir Mas memang ada asasnya.

“Pasir Mas pada zaman silam adalah pusat ekonomi terkemuka. Banyak pedagang dari Pakistan, India, Tanah Arab, China dan Thailand berhijrah ke sini.

“Justeru banyak berlaku perkahwinan campur yang melahirkan keturunan berdarah kacukan yang mempunyai rupa paras bukan sahaja cantik, malahan juga unik untuk terus berkembang biak di sini,” katanya.

Kenyataan itu diperakui oleh bekas Adun Lemal, Noor Mohamed Din, 75, yang anggota keluarganya dikenali memiliki wajah dan rupa paras yang menarik dalam kalangan penduduk Pasir Mas.

Menurut Noor, beliau sendiri generasi ketiga pedagang Arab, Syed Mahmood yang berhijrah ke Pasir Mas pada 1917.

“Moyang saya (Syed Mahmood) dua kali berkahwin di sini. Kali pertama dengan wanita tempatan dan kedua dengan anak pedagang Pakistan yang bernama Haji Murab. Kedua-dua perkahwinan ini melahirkan keturunan berdarah kacukan. Saya sendiri berdarah Arab, Melayu dan Pakistan,” katanya.


No comments:

Post a Comment

Segala komen yang tersiar adalah pandangan dan pendapat peribadi dan PahangKu tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruhi berhak untuk menyiar atau tidak komen yang ditulis. Pandangan dan pendapat dari komen yang tersiar tidak juga merupakan pandangan PahangKu ~ Editor