Pages

Sunday, September 27, 2015

KEBURUKAN BILA TERLALU PANDAI...


Keburukan bila terlalu pandai…


Dilahirkan dengan IQ yang tinggi tidak menjamin seseorang manusia itu akan menikmati segala kelebihan dan kebaikan yang ada di dunia ini.

Untuk sesetengah manusia berIQ tinggi atau genius, kepandaian mungkin lebih sesuai dikategorikan sebagai satu 'sumpahan'.


Kerap berfikir tanpa perasaan

Seorang pelayar, Marcus Geduld memberitahu beliau faham akan perasaanya sendiri dan boleh bercerita kepada orang lain mengenainya, tapi beliau tidak pernah berasa lega meceritakan perihal peribadi beliau.

"Ini masalah biasa kepada orang pandai, lebih-lebih lagi mereka yang kuat berbual (verbal). Mereka menggunakan perkataan sebagai pelindung dan lebih efektif lagi jika apa yang diceritakan adalah benar.

"Sebaliknya, sebahagian orang lain lebih selesa meluahkan dalam bentuk fizikal. Mereka jerit, tumbuk, menangis, menari, melompat dan sebagainya. Cuma selepas mereka meluahkannya benda-benda tersebut akan melekat di akal fikiran," kata Marcus.


Mungkin tidak menghargai kerja keras

Kepandaian membuatkan sesetengah pihak mereka akan berjaya tanpa mengeluarkan usaha yang keras, tetapi IQ yang tinggi tidak selalunya memandu mereka ke arah kejayaan, malah sebahagian dari mereka akan gagal memupuk sifat sabar.

"Kepandaian menjadi satu masalah apabila ia disedari di peringkat awal kehidupan, dimana mereka merasakan mereka tidak pelru bekerja keras untuk bersaing, jadi mereka akan gagal memahami etika kerja," kata Kent Fung.


Dijangka sebagai penyumbang terbaik

"Anda akan dijangka untuk memberikan hasil yang terbaik, tidak kira dalam apa jua keadaan," kata Roshna Nazir.

"Anda tidak akan punya sesiapa untuk bercakap mengenai kelemahan atau ketidak-sempurnaan anda," katanya lagi.

Lebih teruk jika mereka yang mempunyai kepandaian hebat panik jika tidak mencapai jangkaan orang ramai.


Akan ada orang yang rasa terganggu kerana kepandaian

Orang yang pandai akan mempunyai membetulkan keadaan atau apabila berbual dengan orang lain. Tabiat itu sedikit sebanyak akan mengganggu hubungan baik diantara mereka dan orang lain.

"Orang akan berhenti bercakap dengan anda atau bersama dengan anda," kata Raxit Karramreddy.


Mereka fikir orang pandai itu sombong

Kadangkala mereka yang pandai akan disalahsangka sebagai orang yang sombong, walaupun pada hakikatnya mereka itu cuma mahu berkongsi kepandaian dengan orang lain.

"Ia mengecewakan," kata Bill Vanyo.

Kata Bill, orang akan sentiasa dia cuma mahu menunjukkan dirinya hebat, walaupun sebaliknya yang cuba dilakukan.


Orang pandai tahu mereka tidak pandai

Kepandaian melampau menyebabkan mereka gagal menghargai kepandaian mereka. Mereka boleh cuba, namun tidak akan faham tentang segala-galanya.

"Kepandaian itu bagai satu sumpahan kerana anda tahu, semakin banyak perkara yang anda faham, anda akan rasa lebih banyak persoalan akan timbul," kata Mike Farkas.

No comments:

Post a Comment

Segala komen yang tersiar adalah pandangan dan pendapat peribadi dan PahangKu tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruhi berhak untuk menyiar atau tidak komen yang ditulis. Pandangan dan pendapat dari komen yang tersiar tidak juga merupakan pandangan PahangKu ~ Editor