Pages

Saturday, March 7, 2015

JERANTUT : SAMPAI BILA KAMI NAK TUNGGU ?

'Sampai bila kami nak tunggu?'


Hasrat 600 anak peneroka Felda Sungai Retang untuk mendiami rumah generasi kedua di tanah rancangan itu kabur apabila projek berkenaan masih terbengkalai sejak dua tahun lalu.

Timbalan Pengerusi Persatuan Generasi Kedua (Gen-2) Felda Sungai Retang, Johari Hamzah, 46, berkata, anak peneroka di situ amat kecewa berikutan belum nampak sebuah rumah pun dibangunkan di situ walaupun projek berkenaan telah bermula pada 2012.

Menurutnya, majoriti mereka yang layak memohon terdiri daripada kalangan yang sudah berkeluarga masih tertanya-tanya mengenai status projek 400 rumah di tapak seluas 16 hektar kawasan berdekatan perkampungan Felda berkenaan yang sepatutnya siap pada 2014.

“Sampai bila kami nak tunggu janji pihak berkenaan untuk sediakan kediaman tetap, sedangkan wujud kelemahan pengurusan dan sikap tidak bertanggungjawab kontraktor yang diamanahkan untuk projek ini.

“Rata-rata kami yang sudah berkeluarga masih menumpang di rumah ibu bapa dan mertua, malah ada yang menyewa di sini serta menanggung keluarga yang ramai sambil menaruh harapan agar rumah generasi kedua ini disiapkan segera,” katanya.

Rakannya, Nor Asmah Ghani, 48, berkata, kebanyakan anak peneroka di situ amat berharap rumah berkenaan disiapkan segera memandangkan anak semakin membesar dan memerlukan kehidupan di kediaman tetap yang lebih selesa. 

“Hidup menumpang dengan ibu bapa dan mertua tak jamin keselesaan untuk kami bina keluarga. Bila dah tinggal ramai-ramai, isu kewangan pula jadi masalah sebab nak kena tanggung keluarga yang besar,” katanya.

Ketua Kampung Felda Sungai Retang, Suran Jaafar, 60, berkata, Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung (JKKK) meragui dan kesal dengan sikap Felda dan kontraktor yang menguruskan projek berkenaan seolah-olah tidak cakna dengan nasib anak peneroka yang memerlukan kediaman tetap dengan segera.

“Kita tak tahu status projek ini termasuk kecuaian di kedua pihak, sama ada kelewatan Felda sendiri memperuntukkan dana projek ini atau pihak kontraktor yang ada masalah kewangan termasuk gagal memenuhi spesifikasi perancangan projek ini,” katanya.

Menurutnya, pihak Felda dan kontraktor diminta bertanggungjawab menyelesaikan kekusutan yang berkemungkinan wujud beberapa kekangan lain sehingga memberi impak projek itu terbengkalai sedangkan anak peneroka di situ sudah menanti sekian lama untuk memiliki rumah berkenaan.

“Saya dan ahli JKKK di sini akan berjumpa dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak lama lagi kalau projek ini masih tertangguh termasuk tanpa tindakan daripada Felda dan kontraktor,” katanya.



No comments:

Post a Comment

Segala komen yang tersiar adalah pandangan dan pendapat peribadi dan PahangKu tidak sesekali mewakili sesiapa atau mana-mana pihak dan tanpa dipengaruhi berhak untuk menyiar atau tidak komen yang ditulis. Pandangan dan pendapat dari komen yang tersiar tidak juga merupakan pandangan PahangKu ~ Editor