Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, May 4, 2016

[LIPIS] WARGA EMAS BIMBANG RUMAH ROBOH


Bimbang rumah roboh


Seorang warga emas memohon bantuan baik pulih rumah usang peninggalan arwah suaminya di Kampung Lik, Ganding di sini yang mengalami kerosakan seperti kebocoran bumbung selain lantai dan dinding kayu sudah mereput.

Azizah Mamat, 61, telah menetap di rumah berkenaan sejak 22 tahun lalu dan kini tinggal bersama anak perempuan, menantu dan tiga cucunya.

Menurutnya, hasrat untuk membaik pulih rumah itu terpaksa dilupakan akibat kesempitan hidup.

“Kami tak ada pilihan, nak tak nak terpaksa tinggal di rumah ini, walaupun sebahagian keadaan rumah memang tak selamat. Dinding dah nak reput, bumbung pula bocor. Bila hujan biasalah...kena tadah guna besen.

“Ada satu bilik tidur memang langsung tak boleh guna sebab keadaannya dah terlalu uzur, makcik risau keselamatan keluarga sebab takut rumah ni roboh,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Azizah berkata, sebelum ini dia ada memohon bantuan baik pulih rumah tetapi pihak terbabit meminta wang RM2,500 untuk proses permohonan.

“Mana nak cari RM2,500? Memang kami tak mampu. Kami sendiri kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

“Keluarga kami hanya bergantung pendapatan menantu makcik yang bekerja kampung, tak ada sumber lain,” katanya.

Namun, dalam keadaan payah sekalipun, anak dan menantunya tetap memastikan cucu yang berusia antara 4 hingga 11 tahun meneruskan persekolahan.

Dia turut berharap ada pihak sudi membantu membaik pulih rumah pusakanya demi keselamatan mereka seisi keluarga.


0 comments:

share2