Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, December 26, 2010

Di Mana Pemimpin Pahang Jati dalam PAS?

Seringkali apabila saya berbual-bual dengan rakan-rakan dikedai kopi, kadangkala kami berbincang tentang politik. Ada dikalangan rakan-rakan saya ini tidak aktif berpolitik. Mereka pengundi atas pagar. Jika ahli UMNO pun, mereka bukan ahli yang aktif. Kebanyakkan mereka tidak berparti.

Mereka tahu saya orang UMNO. Ada kala mereka melontar kritikan-kiritikan kepada UMNO seperti dalam hal kenaikan harga barang, dasar liberal PM Najib dan sebagainya. Kami sering juga berhujah. Ada masa saya bersetuju dengan hujah mereka, ada masa tidak. Begitu juga sebaliknya.

Ada sesuatu yang saya dan rakan-rakan saya bersetuju adalah tentang parti PAS. Jika rakan-rakan saya tidak bersetuju dengan polisi kerajaan, mereka keberatan untuk mengundi PAS kerana satu sebab. Mereka melihat PAS di Pahang dikuasai oleh orang Kelantan. 

Mereka juga hairan mengapa orang PAS Pahang hanya jadi pak turut kepada orang PAS Kelantan, atau asal dari Kelantan. Sebagai orang Pahang, jika PAS memerintah, mereka ingin lihat orang Pahang jadi MB. Dan sentimen ini saya kira sentimen 'semulajadi' mana-mana negeri pun.

Di Jerantut misalnya,  Allahyarham Malik, bekas ADUN Tahan anak jati Pulau Tawar. Tapi PAS sekarang ini nampaknya dikuasai oleh bukan anak jati Pahang. Tuan Ibrahim Tuan Man, Dr. Hamzah, dalam PKR Mohd Nor menjadi calon. mana perginya orang Pahang dalam pucuk pimpinan PAS?

Adakah assabiyah PAS bermakna pucuk pimpinan PAS hanya ulama yang layak, dan ulama hanya dimonopoli oleh orang Kelantan? Ngapa ya?




0 comments:

share2