Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, June 3, 2017

PERDANA MENTERI LANCAR LJK8 PERINGKAT NEGERI SEMBILAN




Seremban – Ramadan kali ini membawa berita gembira buat penduduk di 433 kampung di Negeri Sembilan apabila kerajaan pusat menerusi Projek Lampu Jalan Kampung Fasa Lapan (LJK8) akan memasang 4,337 unit lampu jalan di kawasan penempatan mereka.

Projek LJK8 ini merupakan program di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, menerusi program Bekalan Elektrik Luar Bandar dan lebih manisnya ia dirasmikan sendiri oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perasmian itu disempurnakan Najib di Masjid Taman Paroi Jaya di sini dan disaksikan Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan, Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Berhad (TNB) Datuk Seri IAzman Mohd, Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin, Duta Malaysia ke Kemboja Datuk Seri Hasan Malek serta 3,000 hadirin.

Projek yang menelan belanja RM3.4 juta dan akan dilaksanakan oleh TNB.

Melalui projek LJK8 ini, sebanyak 337 unit lampu jenis diod pancaran cahaya (LED) akan dipasang di negeri ini, manakala selebihnya merupakan lampu jenis High Pressure Sodium Vapour (HPSV).

Pelaksanaan projek itu membolehkan pergerakan penduduk kampung menjadi lebih selesa dan selamat apabila kawasan yang dahulunya gelap ketika malam atau dinihari, terang disinari cahaya lampu jalan.

Bagi projek LJK8 ini, kerajaan memperuntukkan RM100 juta untuk menyediakan 111,833 unit lampu jalan di kampung-kampung di seluruh negara, yang mana daripada jumlah tersebut, sebanyak 6,333 unit adalah lampu jenis LED manakala selebihnya ialah jenis HPSV.

Dalam fasa satu hingga fasa tujuh LJK yang bermula sejak 2003, sebanyak 300,000 unit lampu jalan kampung telah dipasang di seluruh negara dengan kos RM150 juta, dengan 18,300 unit telah dipasang di negeri ini.


0 comments:

share2