Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, May 17, 2017

LUCUT KELAYAKAN ADUN PUJUT BUKAN SEBAB POLITIK


Zahid Hamidi


Johor Bahru - Tindakan melucut kelayakan Adun Pujut, Dr Ting Tiong Choon kerana mempunyai dua kewarganegaraan bukan dibuat bersandarkan tindakan politik.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan ia dilakukan atas prinsip perundangan di negara ini.

"Dalam perlembagaan negara hanya iktiraf satu kewarganegaraan untuk rakyat Malaysia.

"Jika mana-mana rakyat yang ada dua taraf maka ia gugur secara automatik, apatah lagi rakyat Malaysia itu pernah mohon jadi warga negara lain, maka tindakan perundangan sebagai Adun Sarawak akan terbatal secara sendiri.

Ahmad Zahid berkata parti politik lain boleh mencabar keputusan Dun itu atau mengambil tindakan mahkamah.

"Namun perlembagaan harus dijunjung sebagai sistem perundangan terulung. Ini bukan soal politikkan isu tapi ia soal prinsip yang telah dijunjung oleh rakyat Malaysia dan perundangan," katanya.

Baru-baru ini, Dun Sarawak melucutkan kelayakan Tiong Choon sebagai Adun Pujut selepas usul dibuat Menteri Perdagangan Antarabangsa dan E-Dagang negeri, Datuk Woon Soon Koh yang juga Adun Bawang Assan kerana Dr Tiong Choon mempunyai dua kewarganegaraan iaitu Malaysia dan Australia. 

Dalam usul itu, Soon Koh menyatakan bahawa Tiong Choon juga didaftar sebagai pengundi di Australia dan berikrar taat setia kepada negara di luar Persekutuan Malaysia. 

Usul itu diluluskan selepas mendapat sokongan 70 Adun manakala 10 yang lain membantah. 

Perkara 48 (1) (f) Perlembagaan Persekutuan menyatakan seseorang boleh kehilangan kelayakan anggota Parlimen atau Adun apabila dia dengan sukarela memperoleh kewarganegaraan mana-mana negara di luar Persekutuan Malaysia atau membuat akuan setia kepada negara di luar Persekutuan Malaysia.


0 comments:

share2