Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, May 4, 2017

[BERA] FELCRA SEDANG BINA 216 UNIT RUMAH BN


Felcra sedang bina 216 unit rumah BN


Felcra Berhad (Felcra) sedang membina 216 unit rumah Bina Negara (rumah BN) untuk peserta Felcra Tembangau di sini yang bakal siap akhir 2018.

Menteri Besar, Dato' Sri Adnan Yaakob berkata, selain kerja-kerja pembinaan rumah terbabit di Pekan, rumah berkonsepkan banglo yang turut dibina di atas keluasan tanah 28 ekar di sini, juga djual pada harga RM75,000 seunit.

"Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM100juta bagi pembinaan rumah kepada peserta Felcra di seluruh negara.

"Ini merupakan agenda kerajaan untuk membela nasib mereka, sekali gus memberi peluang memiliki rumah sendiri," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media pada program Majlis Ramah Mesra Bersama Menteri Besar Pahang, di sini, semalam.

Hadir sama, Pengurus Besar Kumpulan Hal Ehwal Peserta Felcra Berhad, Mohd Fauzi Mohd Tahir; Adun Kemayan, Datuk Mohd Fadil Osman; Adun Guai, Datuk Norol Azali Sulaiman dan Pegawai Daerah, Datuk Razihan Adzharuddin.

Pada majlis itu, seramai 30 peserta Felcra menerima sumbangan wang tunai dan barangan keperluan harian.

Adnan berkata, usaha ini adalah bukti keprihatinan kerajaan kepada rakyat untuk membantu meningkatkan taraf hidup mereka.

Sementara itu, Mohd Fauzi berkata, bagi projek perumahan di sini, kerajaan negeri telah menyerahkan tanah seluas 105 ekar pada tahun 2014, dan telah digazetkan untuk rumah BN.

Katanya, fasa 1 melibatkan 216 unit rumah seluas 700 kaki persegi membabitkan 216 peserta, dan dijangka boleh diduduki pada awal tahun 2019.

"Projek ini dah mula, dan dalam 14 siap sekali dengan kelulusan menduduki (CC). Jadi, saya jangka awal tahun 2019 peserta dah boleh masuk rumah ni.

"Seluas 45 ekar kita buat kawasan lapang mungkin kita bina masjid, sekolah atau infrastruktur yang bersesuaian," katanya.

Menurut Mohd Fauzi, pihaknya bercadang untuk membina rumah fasa 2 dibatas baki keluasan tanah sedia ada itu, pada harga yang sama berdasarkan saranan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.


0 comments:

share2