Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, March 28, 2017

MAIN HUJAN SEBABKAN DEMAM?


Main hujan sebabkan demam?


Benarkah jika terkena air hujan ia akan menyebabkan kita demam?

Semestinya wujud hubung kait antara cuaca sejuk dengan demam, tetapi bukanlah secara langsung.

Dari segi asasnya, seseorang itu perlu dijangkiti kuman terlebih dahulu sebelum menunjukkan gejala sesuatu penyakit.

Demam adalah keadaan peningkatan suhu badan daripada suhu normal 36 atau 37 darjah Celsius.

Peningkatan suhu badan adalah salah satu daripada cara sistem pertahanan badan menentang jangkitan kuman.

Bagaimanapun, dalam keadaan tertentu seperti kuman yang terlalu kuat (virulent), suhu badan akan naik terlalu tinggi dan boleh menyebabkan komplikasi.

Pegawai perubatan kesihatan awam, Nur Faiza Mohd Tohit berkongsi mengenai punca menyebabkan seseorang itu demam selepas terkena hujan.

“Apabila badan terkena hujan, suhu badan akan menurun sedikit. Jika keadaan pakaian seseorang itu basah lencun dan terdedah dalam tempoh yang lama di bawah hujan lebat, suhu badan akan turun lebih rendah hingga boleh menyebabkan hipotermia.

“Hipotermia akan menyebabkan gangguan kepada fungsi tubuh, termasuk terhadap sistem pertahanan badan. Kuman-kuman yang sudah sedia ada di dalam badan akan meneruskan serangan terhadap sistem pertahanan badan dan seterusnya mengakibatkan peningkatan suhu badan (demam),” jelasnya menerusi perkongsian di laman Root of Science.

Tambahnya, selain itu, semasa suhu badan menurun, salur darah akan mengecut untuk mengelakkan kehilangan haba daripada badan dan memastikan suhu badan kembali ke tahap normal.

“Pengecutan salur darah di bahagian hidung dan saluran pernafasan akan menyebabkan hidung tidak dapat menapis kuman dengan efisien.

“Lendir di dalam salur pernafasan juga tidak dapat mengalir dengan lancar dan mengganggu proses penyingkiran kuman dari sistem pernafasan.

Inilah yang sebenarnya menyumbang kepada demam,” katanya.


0 comments:

share2