Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, January 27, 2017

JAMAL TAWAR MANGSA BANJIR PENGINAPAN PERCUMA


Jamal tawar mangsa banjir penginapan percuma


Sabak Bernam - Pemilik Sekin Fisherman Village Hotel & Resort, Datuk Seri Jamal Md Yunos menawarkan mangsa banjir di Pusat Pemindahan Dewan Seri Bernam, menginap di resortnya itu, bermula malam tadi.

Jamal berkata, sebanyak 150 mangsa daripada 43 keluarga ditawarkan untuk tinggal sementara termasuk menanggung sepenuhnya makan minum di resort iu sehingga banjir kembali surut.

Malah, Jamal berkata, mana-mana mangsa banjir yang mempunyai anak kecil yang berpindah ke resortnya itu turut diberikan sebanyak RM200 sehari bagi keperluan harian seperti membeli lampin pakai buang dan susu.

"Petang tadi saya datang melawat mangsa banjir di pusat itu.

"Apabila saya melihat keadaan mangsa banjir yang ditempatkan empat hari di pusat itu, kita merasa amat simpati sebab ada dalam kalangan mereka yang tak mandi dan dalam keadaan tak selesa lebih-lebih lagi ibu yang menyusukan anak," katanya kepada Sinar Harian.

Jamal sebelum itu memuat naik status dalam Facebooknya memberitahu akan memindahkan semua 43 keluarga mangsa banjir dari Dewan Seri Bernam ke resortnya, di Sekinchan.

Mengulas lanjut, Jamal yang juga Ketua Umno Bahagian Sungai Besar berkata, mangsa banjir perlu diberi pembelaan yang sewajarnya memandangkan mereka sudah empat hari berada di pusat pemindahan.

"Sudah pastilah keadaan mereka yang duduk di dalam dewan itu, walaupun terjaga dari segi makan minum dan sebagainya, tapi kalau fasiliti hanyalah untuk sehari atau pun dua hari ia tak cukup selesa untuk mereka.

"Sudah tentu keadaan lebih selesa perlu diberikan kepada mangsa banjir ini, lebih-lebih lagi ini adalah kali pertama banjir melanda kawasan Sungai Besar," katanya.

Jamal berkata, bagi mengurangkan beban mangsa banjir terutama yang tiada kenderaan dan menetap jauh dari Sekinchan, sebanyak lima kenderaan disediakan bagi mengangkut mangsa banjir.

"Mungkin sesetengah mangsa banjir akan berpindah pada malam ini atau pun esok, terpulanglah kepada mereka-mereka," katanya.

Ditanya adakah tindakannya itu 'direstui' Jawatankuasa Bencana Daerah Sabak Bernam, Jamal berkata, beliau telah memaklumkan hasratnya itu kepada pihak jawatankuasa yang bertanggungjawab di pusat pemindahan.

"Mereka tidak ada halangan, cuma mereka kata, kalau berpindah daripada pusat pemindahan, itu adalah atas tanggungjawab mereka sendiri dan tanggungjawab pihak kami.

"Saya mengambil tanggungjawab sepenuhnya di atas keperihatinan untuk keselesaan mangsa banjir ini," katanya.

Diminta mengulas tindakan yang dilakukannya itu bagi menyahut seruan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang meminta beliau menghantar set katil di pusat pemindahan banjir yang dibuka di daerah Sabak Bernam, Jamal berkata, saranan itu akan dilaksanakam esok.

"Saya menerima pandangan menteri besar tersebut.

"Saya sentiasa menerima pandangan-pandangan baik dan akan hantar katil ini ke pusat banjir di sana (Pusat Pemindahan Dewan Parit Baru) esok jam 4 petang... mana tahu, ada yang berkenan yang inginkan katil-katil itu, saya akan berikan di sana nanti termasuk aiskrim untuk diberikan kepada anak-anak mangsa banjir," katanya.


0 comments:

share2