Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, December 12, 2016

[TEMERLOH] PENDUDUK BIMBANG TANAH TENGGELAM


Penduduk bimbang tanah tenggelam


Beberapa lot tanah milik penduduk di sini berkemungkinan ditenggelami air dalam tempoh beberapa tahun akan datang akibat pembangunan perumahan baharu yang didakwa menutup laluan keluar air dari kawasan paya.

Kesan daripada kerja menambun tanah di kawasan paya untuk dijadikan kawasan perumahan, menyebabkan laluan keluar air secara semula jadi mula terancam dan semakin serius ketika ini.

Seorang penduduk Azahari Mat Arof, 54, berkata, air dari paya di belakang rumahnya semakin naik sejak beberapa tahun kebelakangan ini dipercayai berpunca daripada kerja menambun tanah di kawasan paya beberapa kawasan perumahan baharu berhampiran rumahnya.

Menurutnya, kejadian itu tidak pernah berlaku sebelum ini dan dibimbangkan menjadi lebih teruk apabila musim hujan melanda ketika ini.

“Paya di belakang rumah saya sebelum ini kering, musim hujan sebelum ini pun tak pernah air bertakung tapi sejak ada perumahan baharu di kawasan ini keadaan berubah sama sekali.

“Air paya mula bertakung dan sudah masuk ke dalam kawasan pagar rumah saya dan beberapa batang pokok kelapa yang saya tanam juga hampir ditenggelami air paya tersebut.

“Kami harap tindakan segera daripada pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) untuk menyiasat punca kejadian takungan air yang semakin teruk ini,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di sini semalam.

Azahari berkata, takungan air paya itu dibimbangi akan menenggelamkan beberapa tanah milik penduduk kampung sekaligus merosakkan tanaman yang sedia ada.

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa Pengurusan Darul Izzah Mohd Noor Maree berkata, takungan air paya itu turut menyebabkan rasa tidak selesa kepada kira-kira 200 warga emas dan anak yatim yang tinggal di Pertubuhan Anak Yatim dan Kebajikan

Darul Izzah dan Pondok Moden Baitul Maab (Darul Izzah).

Menurutnya, tidak ada sebarang tanda takungan air itu akan surut sebaliknya semakin naik sejak beberapa bulan lalu.

“Kita syak ia mungkin disebabkan kerja pembangunan beberapa kawasan perumahan berhampiran, mungkin pemaju terlepas pandang perkara ini namun kita harapkan pihak JPS segera menyiasatnya.

“Takungan air paya ini berbau busuk sudah tentu menyebabkan warga emas dan anak yatim di sini tidak selesa dan lebih bimbang takungan air ini akan jadi tempat pembiakan nyamuk,” katanya.

Sehubungan itu, Mohd Noor menggesa JPS segera menyiasat dakwaan itu dan mengambil tindakan sepatutnya bagi menyelesaikan takungan air itu supaya tidak menjadi lebih buruk.


0 comments:

share2