Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, July 27, 2016

'INI OLIMPIK TERAKHIR BAGI SAYA'


Lee Chong Wei


Jaguh badminton negara Datuk Lee Chong Wei tidak lagi mempedulikan siapa juga lawan yang akan ditentangnya dalam misi utama mencari pingat emas Sukan Olimpik di Rio de Janeiro, Brazil bulan depan.

Biarpun juara Olimpik dua kali, Lin Dan dari China bakal menjadi halangan di separuh akhir, bagi Chong Wei siapa pun yang bakal ditentangnya di Rio de Janiero nanti perlu diketepikan jika mahu meraih pingat yang dua kali terlepas di tangannya.

"Saya tidak mahu fikir sejauh itu kerana biarlah saya fokus kepada lawan di setiap pusingan.

"Jika saya terpaksa bertemu Lin Dan (di separuh), saya kena hadapi dan bersaing dengannya.

"Ini Olimpik terakhir bagi saya, jadi saya akan pastikan untuk pamer corak permainan terbaik.

"Saya harap rakyat Malaysia terus menyokong usaha skuad badminton negara," katanya kepada pemberita selepas kontinjen Olimpik negara bertemu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di pejabatnya, di Putrajaya, hari ini.

Undian acara badminton Sukan Olimpik menyaksikan Chong Wei berkemungkinan menentang Lin Dan yang juga juara dunia lima kali, di separuh akhir.

Walaupun Lin Dan tidak menunjukkan prestasi yang konsisten sepanjang tahun ini, Chong Wei tetap tidak mahu mengambil mudah cabaran pemain China itu.

Malah baginya semua pemain yang layak ke Sukan Olimpik wajar diberi perhatian kerana pastinya masing-masing sudah membuat persiapan rapi untuk beraksi di temasya sukan terbesar itu.

"Undian untuk saya semua okay, jadi saya kena bersedia dari segi mental dan fizikal. Apa yang paling penting, saya tidak patut merasakan pihak lawan tidak bagus dan tidak kuat untuk saya," katanya.

Sebagai rekod, Chong Wei berjaya mengalahkan musuh tradisinya itu di Terbuka China dan Kejohanan Badminton Asia, masing-masing di China, tahun ini.‎

Chong Wei, naib juara dalam dua temasya Olimpik yang lalu diletakkan sebagai pilihan utama kali ini, manakala juara dunia dua kali, Chen Long menjadi pilihan kedua diikuti juara Olimpik 2008 dan 2012, Lin Dan sebagai pilihan ketiga.

Mengulas perjumpaan dengan Najib, Chong Wei berkata amanat yang disampaikan pemimpin tertinggi negara itu banyak memberi suntikan semangat kepada kontinjen Malaysia.


0 comments:

share2